Zpátky na seznam lekcí

Jak hospodařit s vlastním časem?

Hlavním důvodem plánování a denního rozvrhu je, abychom vedle učení měli dostatek času i na hromadu jiných věcí, které nás zajímají. Rozhodnutí, kdy se budete věnovat učení a kdy svým zájmům, má však obrovský význam. Plánování neznamená, že náš čas je naplánován od rána do večera přesně na hodiny nebo dokonce minuty. Podstatou plánování volného času je spíše získat přehled o tom, jak, nad čím a jak dlouho trávíme svůj čas.

Pro organizování našeho volného času existují dvě významné zásady, které zní:

  • Nikdy nemůžete řídit svůj čas. Jediné, čeho jste schopni, je pokusit se řídit sami sebe.
  • Jestliže nemáte rádi denní rozvrh, neudělejte si prostě na něj čas!

Máte nějaký studijní rozvrh, jak vypadá?

Život ve škole je spojen s mnoha změnami. Po skončení základní školy většina žáků začne studovat na střední škole a už to je obrovská změna. V průběhu dalšího studia se často ukáže, že styl a techniky učení, které vám na základní škole vyhovovaly, jsou na střední škole k ničemu, protože způsob učení je úplně jiný. Podstata tohoto problému nespočívá jen v jiném stylu výuky na střední škole, ale i v denním programu vašeho studia.

  • Musíte dospět k závěru, že váš současný denní program potřebám a nárokům střední školy prostě nevyhovuje.
  • Stejně tak musíte pochopit, co je nutné ve vašem rozvrhu změnit nebo co byste rádi změnili.
  • Stejně tak je třeba si udělat seznam rušivých vlivů, kterým se říká „požírači času“ a které narušují vaše studia.

Co nám nejvíc užírá čas?

  • jakékoliv naše osobní problémy a krizové situace
  • nevhodný způsob plánování denního programu
  • snaha stihnout co možná nejvíce věcí najednou
  • nedostatek disciplíny a pracovní kázně ve studiu
  • časté nedokončení úkolů a jejich odkládání
  • neúplné a zkreslené informace
  • časté návštěvy, ale i časté přijímání návštěv
  • někdy dost častá neschopnost říci ostatním "ne"
  • dlouhé a komplikované dojíždění do školy
  • časté telefonování a trávení času na internetu

Nyní, když už víte, čeho se máte vyvarovat, není od věci pokusit se vytvořit svůj vlastní studijní rozvrh. Pro někoho je užitečné, když si vytvoří týdenní rozvrh, jsou ale nadšenci, které sedm dnů neuspokojí a dávají přednost studijnímu programu na celý měsíc.

Aby byl váš studijní rozvrh již od začátku skutečně efektivní, měli byste dodržovat několik následujících zásad:

  • Týdenní rozvrh domácího studia je dobré si zaznamenat písemně a mít ho stále na očích.
  • Týdenní program by neměl být nacpaný k prasknutí, vždycky se může objevit nějaký neodkladný úkol, který budete muset do programu zařadit, a tak každý den by měl mít volné místo, kam můžete přesunout něco, co skutečně nelze odložit.
  • Úkoly jsou zpravidla stejně velké jako malé. Velké úkoly je daleko vhodnější si rozdělit na několik menších činností, které se lépe plní. U každého z nich si nezapomeňte stanovit předběžný termín splnění činností.
  • Koncem týdne je dobré udělat si malou inventuru splněných úkolů. U nesplněných pak uvážit jejich přesunutí do dalšího týdne. Úkoly, které musíte určitě splnit, si do týdenního rozvrhu napište VELKÝMI PÍSMENY. Jedině tak je nepřehlédnete.
  • Před závěrečnou zkouškou nebo velkou písemkou si nejméně dva týdny dopředu naplánujte několik krátkých opakování školní látky.
  • Jestliže si řeknete, že něco například odpoledne uděláte, a potom to neuděláte, nic tragického se nestane. Není-li to ovšem domácí úkol, po kterém druhý den zcela zákonitě následuje tragická „koule“. Stane se ale něco jiného - pomalu a jistě budete ztrácet jistotu, že jste „pány“ svého volného času.
hospodaření s časem

Domácí úkol ke stažení zde:

Stáhnout domácí úkol  Stáhnout domácí úkol

Kvíz lekce č.3:

Následující kvíz ověří Vaše znalosti, nabyté v lekci č. 3.